Chlastawa |
Chlastawa to niewielka wieś położona na zachodzie Wielkopolski,
w dawnym powiecie międzyrzeckim na terenie gminy Zbąszynek. Wieś leży ok. 0,5 km na wschód od Zbąszynka, z którym łączy ją przejście prowadzące pod torami kolejowymi. Samochodem można do niej dojechać od strony Zbąszynia (ok. 6 km) lub Zbąszynka (ok. 1,5 km). We wsi tej, o średniowiecznej metryce, został wzniesiony w 1637 roku najstarszy w Wielkopolsce zbór protestancki |
p.w. Św. Kazimierza.Od 1945 roku kościół filialny parafii rzymsko-katolickiej
w Zbąszynku p.w. Macierzyństwa NMP. Budowa kościoła, jak informuje data na belce nad ołtarzem, ukończona została w 1637 roku, ale wyposażenie wnętrza trwało znacznie dłużej. W 1655 roku nastąpiła przerwa spowodowana najazdem szwedzkim na Polskę i szkodami wyrządzonymi przez wojska Brandenburczyków. Kościół chlastawski został splądrowany, zrabowano chrzcielnicę i dwa dzwony. |
Kliknij i powiększ zdjęcie. |
Pastor musiał uciekać, a następny przybył w 1660 roku. W latach sześćdziesiątych nastąpił okres licznych darów i fundacji. W 1680 roku z inicjatywy kolatora Jana Ernesta Miesitschka, syna Radislawa, powstała polchromia wnętrza i loży kolatorskiej. W 1690 roku wzniesiono obok kościoła dzwonnicę z bramą prowadzącą
na cmentarz przykościelny. Dwa lata później dobudowano zakrystie i w
ten sposób zakończono pierwszy etap budowy zboru. Budynek ma konstrukcje
szachulcową wypełnioną gliną; z zewnątrz jest oszalowany. Otrzymał prosty
układ przestrzenny - jednonawowy z trójbocznie zamkniętą ścianą wschodnią,
bez wyodrębnionego prezbiterium. |
Kliknij i powiększ zdjęcie.
|
Wyniosły dach wsparto na konstrukcji złożonej z krokwi,
jętek i tramów, czyli belek pożiomych, które z kolei opierają sie pośrodku
na więzarze kratowym. Dolna belka tego więzara pełni funkcję sosrębu spoczywającego
na trzech punktach: ścianie zachodniej budynku, środkowym słupie z mieczami
oraz poprzecznej kratownicy przy trójbocznym wschodnim zamknięciu wnętrza.
Zbór nakrywa pozorne sklepienie utworzone przez odeskowanie przybite do więźby dachowej, czyli krokwi i jętek. Przy niezbyt wysokich ścianach zewnętrznych wnętrza (ok.5 m) celem tak pomyślanej konstrukcji było włączenie znacznej części poddasza do wnętrza nawy i pomieszczenie dwóch kondygnacji empory zachodniej, która dostępna była przez schody zewnętrzne. Niewielka szerokość wnętrza (6,5 m) nie pozwalała bowiem na zastosowanie empor wzdłuż ścian bocznych. |
|
Konstrukcyjne rozwiązanie w Chlastawie jest niezwykle
oryginalne. Powstało być może z przekształcenia pierwotnego stropu belkowego.
Salowe wnętrze ma charakter zboru, czyli domu wspólnej modlitwy, gdzie
podstawą obrządku było głoszenie Słowa Bożego. W związku z tym wierni
skupieni byli wokół kazalnicy i ołtarza. Ołtarz ufundowany został w 1638 roku przez Radislawa Miesitschka. Jego syn Zygmunt Fryderyk w 1651 roku ufundowal ambonę. |
|
Znaczną głębokość nawy zajmowała empora zachodnia,
pierwotnie dwupoziomowa. Przy trójbocznym wschodnim zamknięciu wnętrza
była emporą muzyczną. W pobliżu ołtarza, po przeciwnej stronie ambony, znalazła się loża kolatorska. Malowidło na stropie nad ołtarzem przedstawiające "Sąd Ostateczny" ufundował jeden z członków gminy, którego syn w roku 1638 utopił się w Jeziorze Zbąszyńskim. |
Przyglądajac się wnętrzu chlastawskiego zboru, nie trudno zauważyć,
że jest to przede wszystkim miejsce, które dzięki głoszonemu w nim Słowu
Bożemu jest Domem Bożym. W Chlastawie był to Dom Boży stworzony przez niewielką gminę dysponującą
niewielkimi środkami finansowymi |
|
Dlatego też dekoracja malarska ma charakter ludowy i być może z tego
powodu jest w niej niewiele przedstawień figrlarnych, a istniejące ilustrują
tradycyjne wzory ikonograficzne. WYKAZ PROBOSZCZÓW PARAFIA EWANGELICKA (do 1945 r.)
|
strona główna |